تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

روش‌های اخذ ویزای تحصیلی

آزمون استرنی مدرسه ایتالیایی تهران

فارغ‌التحصیلان رشته زبان ایتالیایی از دانشگاه‌های ایران، یا افرادی که به هر نحوی مسلط به زبان ایتالیایی هستند، می‌توانند با ثبت‌نام و شرکت در آزمون کتبی و شفاهی استرنی زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی که اسفندماه هرسال برگزار می‌گردد، با کسب نمره حد نصاب، کلیه مدارک خود اعم از ترجمه شناسنامه، پاسپورت، ترجمه ریزنمرات دوران دبیرستان، ریزنمرات دوره دانشگاه و … را به مدرسه ارائه دهند و پس از اعلام مدرسه، در تاریخ‌های معین به دفتر صدور ویزای تحصیلی مراجعه نمایند.

ثبت‌نام مدرسه ایتالیایی به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت scuolaitalianatehran.com امکان‌پذیر است.

تمام افرادی که تمایل به تحصیل در ایتالیا داشته باشند، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی و فقط با دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان در ایران، می‌توانند در مدرسه ایتالیایی ثبت‌نام نموده و پس از گذراندن چهار ترم سه‌ماهه، در آزمون کتبی و شفاهی شرکت نموده و با کسب نمره کافی، می‌توانند مدارک لازم را ترجمه کرده و به دفتر مدرسه ارائه دهند. سپس در موعد مقرر، متقاضی به دفتر صدور ویزا مراجعه کرده و ویزای تحصیلی خود را دریافت می‌دارد‌.

افرادی که تسلط به زبان ایتالیایی نداشته باشند و در دوره آموزشی مدرسه ایتالیایی نیز ثبت‌نام ننمایند، می‌توانند از بین دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ایتالیا، رشته موردنظر خود را انتخاب کرده و از طریق مکاتبه با واحد آموزش آن دانشگاه، با اسکن و ارائه ترجمه مدارک خود، درصدد اخذ پذیرش از دانشگاه فوق باشند و چنانچه مورد پذیرش واقع شوند، می‌بایست پس از اخذ ویزای تحصیلی و ورود به ایتالیا، در آزمون ورودی آن دانشگاه شرکت نمایند.

تعدادی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

این دانشگاه با ظرفیت ۴۲ هزار دانشجو، در رشته‌های هنر و طراحی، معماری، عمران، مکانیک، کامپیوتر، شیمی، الکترونیک و بسیاری از رشته‌های فنی مهندسی دانشجو می‌پذیرد. شهریه سالانه از ۱۵۰۰ تا ۳۷۰۰ یورو است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

دانشگاه بولونیا

این دانشگاه که در شهر زیبای بولونیا واقع‌شده است، با ظرفیت ۹۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی، مامایی، زیست‌شناسی، کشاورزی، اقتصاد، عمران و حقوق از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیاست. شهریه این دانشگاه سالانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ یورو است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

دانشگاه سپینزا رم

دانشگاه سپینزا با ظرفیت ۱۱ هزار دانشجو، از پرطرفدارترین دانشگاه‌های ایتالیاست که بخش بزرگی از دانشجویان ایرانی ازآنجا فارغ‌التحصیل شده‌اند. جاذبه‌های شهر رم و جایگاه آن به‌عنوان پایتخت ایتالیا، از دلایل مطرح بودن این دانشگاه است. رشته‌های دانشگاهی این مرکز متنوع است از جمله صنایع، مدیریت، کامپیوتر، ارتباطات، پرستاری، بازاریابی، مد، اقتصاد و …

برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا با ظرفیت ۶۰ هزار دانشجو، در رشته‌های زراعت، غذا، منابع طبیعی، محیط‌زیست، زیست‌شناسی، پزشکی، عمران، معماری، ارتباطات، سینما، موسیقی و مدیریت پذیرش دارد. شهریه این دانشگاه سالانه بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو است. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های گران ایتالیا محسوب می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

دانشگاه تورینو

دانشگاه تورینو واقع در شمال ایتالیا، با ظرفیت ۶۷ هزار دانشجو و شهریه سالانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۸۰۰ یورو، جزو دانشگاه‌های مطرح دنیا است. رشته‌هایی از قبیل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، کشاورزی، علوم طبیعی، زبان‌های خارجی، آموزش‌وپرورش، اقتصاد، علوم سیاسی و … در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

به‌طورکلی کشور ایتالیا، به لحاظ ایجاد مسیر هموار جهت تحصیل دانشجویان از تمام نقاط دنیا، دارای متنوع‌ترین رشته‌های دانشگاهی و تعدد دانشگاه‌های معتبر است. صرفاً به تعداد اندکی از دانشگاه‌ها اشاره کردیم و اگر علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا هستید می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر با دفتر ترجمه ماسال در ارتباط باشید.

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دولت ایتالیا با هدف کمک به دانشجویانی که از نظر مالی با مشکلاتی مواجه هستند و با هدف گسترش علم در سطح جهان، سالانه از محل بودجه هر استان، بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه تحصیل به دانشجویان داخلی و خارجی در نظر می‌گیرد.

اصولاً بورسیه بنا بر درآمد خانواده دانشجو و شرایط مالی سرپرست خانواده به دانشجو تعلق می‌گیرد. معمولاً مبلغ بورسیه سالانه ۵۲۰۰ یورو است که درصورت استفاده دانشجو از خوابگاه، مبلغ هزینه خوابگاه کسر شده و مانده به صورت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو به دانشجو پرداخت می‌گردد.

متقاضی می‌بایست گواهی حقوق سرپرست خود، اجاره‌نامه محل سکونت خانواده که بنام سرپرست است و شناسنامه خود و سرپرست را ترجمه و تائید نموده و به اداره آموزش دانشگاه ارائه دهد. معمولاً بورسیه تحصیلی تا قبل از سال نو میلادی به صورت واریز به حساب دانشجو یا به صورت کارت نقدی صورت می‌پذیرد.

متقاضیان می‌بایست دقت نمایند که هزینه‌های ترم اول دانشگاه را از قبل در نظر گرفته و همراه خود داشته باشند. همچنین می‌بایست تمام واحدهای اخذشده درترم یک را با موفقیت پاس نمایند

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

قبلاً در همین سایت به هزینه‌های دانشجویی اشاره‌شده است و بازهم تأکید می‌کنیم که کلیه مدارک اخذ بورس تحصیلی را از قبل از ورود به ایتالیا ترجمه و آماده نمایید تا به‌محض ورود به دانشگاه، ارائه نمایید.

و اما هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا، ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو هست، البته از شهر به شهر تفاوت دارد، خوابگاه دانشجویی ماهانه ۲۰۰ یورو است که اگر شامل بورس شوید، دیگر هزینه خوابگاه نخواهید داشت. خوردوخوراک ماهانه ۲۰۰ یورو می‌شود که در صورت مشمول شدن در بورسیه، با بهره‌گیری از سلف دانشگاه، این هزینه هم خیلی کمتر خواهد شد.

هزینه تردد در سطح شهر هم ماهیانه ۵۰ یورو برآورد می‌شود و دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه می‌شوند، کارت تردد دانشجویی دریافت می‌کنند.

با تمام توضیحاتی که در بالا داده شد، تحصیل در ایتالیا زیباست و خاطره‌انگیز؛ (اگر باور ندارید سری به مطلب زندگی در ایتالیا بزنید) اما مستلزم تلاش مضاعف است، در نظر داشته باشید که تمام کتب آموزشی شما به زبان ایتالیایی یا انگلیسی است و این شما هستید که باید اصل مطالب درس را خوب متوجه شوید تا در پایان‌ترم، برگه پاسخنامه امتحان را با موفقیت تکمیل نمایید.

هرجای دنیا که هستید، لبخند بر لبتان و قلبتان پر امید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


ترجمه رسمی ترکی استانبولی روزنامه رسمی
ترجمه رسمی ترکی استانبولی قبض آب
ترجمه رسمی ترکی استانبولی استرداد مجرمین
ترجمه رسمی ترکی استانبولی دادخواست طلاق
ترجمه رسمی ترکی استانبولی حصر وراثت
ترجمه رسمی ترکی استانبولی سند ملکی